Legenda modelu SL liczy sobie już niemal 70 lat. Nie sposób więc, opisując nowego SL-a, nie zacząć od początku tej historii. To wizja poszerzania potencjału marki poprzez udział w wyścigach zaowocowała powstaniem pierwszego SL-a. Tak też się stało i krótko po debiucie w 1952 roku zbudowany na potrzeby motosportu model 300 SL (wewnętrzne oznaczenie W 194) odniósł szereg sukcesów na torach wyścigowych całego świata. Po raz pierwszy nowy SL wykazał się szybkością i niezawodnością podczas słynnego wyścigu Mille Miglia na początku maja 1952 roku, zdobywając drugie i czwarte miejsce. W tym samym roku odniósł spektakularne podwójne zwycięstwo w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Potem przyszły kolejne sukcesy – pierwsze cztery miejsca w jubileuszowym Grand Prix na niemieckim Nürburgringu czy zwycięstwo w morderczym wyścigu Carrera Panamericana w Meksyku. I to wszystko w jednym roku.

Sama nazwa modelu też jest powiązana ze sportem motorowym, bo oznacza nic innego, jak Sportowy Lekki (Sport Leicht po niemiecku). W 1954 roku na rynek trafił model 300 SL (W 198), który ze względu na swoje niezwykłe, unoszone do góry drzwi został nazwany „Gullwingiem”, co w tłumaczeniu oznacza skrzydła mewy. Dzisiaj to jeden z najbardziej pożądanych klasyków motoryzacji.

Nowy Mercedes-AMG SL wyznacza kolejny kamień milowy w rozwoju tego modelu. Rozpoczął swoją historię od rasowego samochodu wyścigowego, a stał się luksusowym autem sportowym z otwartym dachem. Najnowsza generacja łączy sportowy charakter oryginalnego SL-a z luksusem i techniczną doskonałością, które charakteryzują aktualne modele Mercedesa. – SL jest prawdziwą ikoną. Od prawie 70 lat ten charakterny samochód sportowy zachwyca wszystkie pokolenia klientów Mercedesa na całym świecie. Nowy SL, odrodzony pod marką Mercedes-AMG, pozostaje symbolem tej ponadczasowej fascynacji bardziej niż kiedykolwiek – mówi Britta Seeger, członek zarządów w Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odpowiedzialna za marketing oraz sprzedaż Mercedes-Benz Cars.  

– Nowy SL łączy sportowe geny oryginalnego SL-a z właściwościami jezdnymi typowymi dla maszyn AMG. Jednocześnie oferuje luksus i komfort na absolutnie najwyższym poziomie. To wyjątkowa kombinacja w segmencie aut sportowych, co zresztą znajduje odzwierciedlenie również we wnętrzu, gdzie najwyższy poziom komfortu i jakości spotyka się z odpowiednią dawką sportowego charakteru. Wysokiej próby połączenie świata analogowego i najnowocześniejszego cyfrowego wyposażenia jasno pokazuje, że nowy SL to odrodzenie samochodowej ikony w erze nowoczesności – komentuje Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Czytaj więcej

Gorden Wagener: wzornictwo kreuje ikony, które tworzą legendę Mercedesa

Jako projektanci kreujemy przyszłość – mówi Gorden Wagener, szef globalnego działu projektowego Mercedes-Benz. Ujawnia też, czym jest dla niego pojęcie „zmysłowej wyrazistości”, które stało się fundamentem filozofii designu marek Mercedesa.

Duży rozstaw osi, krótki zwis przedni i tylny, długa maska, cofnięta kabina, mocno pochylona przednia szyba i muskularny tył karoserii – to charakterystyczne cechy nadwozia nowego  SL-a, które idealnie wpisują się w typowe dla poprzedników proporcje. Ten samochód ma wyjątkowo dynamiczną prezencję. Harmonijnie zintegrowany miękki dach po rozłożeniu tylko podkreśla purystyczną, sportową naturę roadstera. 14 pionowych listew przedniego grilla nawiązuje do legendarnego wyścigowego 300 SL z 1952 roku.

Nowa generacja modelu SL jest od początku do końca opracowana przez AMG. Nowy SL bazuje na całkowicie nowej architekturze 2+2. Zbudowany jest na lekkim kompozytowo-aluminiowym podwoziu, które składa się z aluminiowej ramy przestrzennej o konstrukcji samonośnej. Takie rozwiązanie ma gwarantować maksymalną sztywność, a co za tym idzie – przekładać się na precyzyjne prowadzenie. Warto dodać, że to kompletnie nowy samochód zbudowany od podstaw. Ani jeden element nie pochodzi od poprzednika czy któregokolwiek z innych modeli, jak np. AMG GT Roadster. Celem inżynierów odpowiedzialnych za projekt było uzyskanie typowych dla AMG właściwości jezdnych z zachowaniem komfortu jazdy. Lista wykorzystanych materiałów do budowy SL-a obejmuje: aluminium, magnez, kompozyty włókniste oraz stal, z której wykonana jest np. rama przedniej szyby. W połączeniu z pałąkami przeciwkapotażowymi, schowanymi za tylnymi siedzeniami, które mogą błyskawicznie wysunąć się w razie potrzeby, zapewnia to odpowiednią ochronę przed skutkami dachowania. Efekt końcowy jest piorunujący. W porównaniu z poprzednią generacją modelu sztywność skrętna nadwozia wzrosła o 18 proc., sztywność poprzeczna jest o 50 proc. wyższa, a sztywność wzdłużna jest o 40 proc. lepsza niż w modelu AMG GT Roadster.

mat. prasowe

Przy konstruowaniu nie zapomniano o wysokiej efektywności aerodynamicznej. Finalnie osiągnięto współczynnik oporu powietrza Cd do 0,31 – co jest wartością imponującą wśród sportowych aut ze składanym dachem. Techniczną nowością jest aktywny system kontroli powietrza Airpanel. To zestaw dwóch elementów, które sterują żaluzjami ukrytymi wlotem powietrza w przednim pasie. Rozwiązanie – w zależności od ułożenia żaluzji – pozwala na zmniejszenie oporu powietrza czy też większy docisk nadwozia do jezdni. To niejedyny aktywny element aerodynamiczny, który został zabudowany w modelu SL. Innym jest chowany tylny spojler zintegrowany z pokrywą bagażnika. Zmienia on swoją pozycję w zależności od: prędkości jazdy, przyspieszenia wzdłużnego i poprzecznego oraz prędkości skrętu. Od prędkości plus 80 km/h spojler przyjmuje pięć różnych pozycji nachylenia, tak aby zoptymalizować stabilność prowadzenia lub zmniejszyć opór.

W nowej generacji zrezygnowano z metalowego dachu vario użytego w poprzedniej generacji i zastąpiono go elektrycznie sterowanym dachem z miękkim poszyciem. Ten, po pierwsze, waży o 21 kg mniej, po drugie, w pozycji złożonej zajmuje mniej miejsca, a po trzecie, ma prostszą konstrukcję składania. Dach ma trójwarstwowe poszycie, a jego otwieranie i zamykanie zajmuje około 15 sekund i jest możliwe także w trakcie jazdy do prędkości 60 km/h.

Nowy SL póki co jest dostępny w trzech wersjach napędowych. Dwie z nich korzystają z 4-litrowego silnika AMG V8 biturbo. To duma AMG. Jednostki napędowe są montowane ręcznie w siedzibie firmy w Affalterbach. Zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik” na każdym z silników znajdziecie tabliczkę z podpisem pracownika, który wykonał tę fantastyczną pracę. W topowej wersji SL 63 4MATIC+ silnik rozwija moc 585 KM i maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 315 km/h. W przypadku SL 55 4MATIC+ jednostka V8 generuje 476 KM i 700 Nm. Sprint do setki trwa tu 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 295 km/h. Trzecią jednostką napędową jest dostępny po raz pierwszy w modelu SL silnik czterocylindrowy. To wersja z oznaczeniem SL 43 z jednostką o pojemności 2 litrów, mocy 381 KM (480 Nm). Tu napęd przekazywany jest wyłącznie na tylne koła. Prędkość maksymalna wynosi 274 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,9 sekundy. To nie koniec nowinek napędowych, nieco później oferta zostanie uzupełniona o wersję z napędem hybrydowym. 

Po raz pierwszy w swojej historii SL jest dostępny z napędem na cztery koła, w który standardowo wyposażono oba warianty z silnikiem V8. To dobrze znany z innych modeli AMG inteligentny układ Performance 4MATIC+. Z innych historycznych nowości wymienić trzeba aktywną tylną oś skrętną. W zależności od prędkości jazdy tylne koła są skręcane w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub tym samym (ponad 100 km/h) co przednie. W rezultacie takie rozwiązanie poprawia zwinność i stabilność prowadzenia, a przy okazji zapewnia łatwiejszą kontrolę nad autem i zmniejsza wysiłek związany z kierowaniem.

mat. prasowe

Lista opcji nowego SL-a oferuje imponujący potencjał indywidualizacji. Innymi słowy – możecie sobie stworzyć SL-a sportowo-dynamicznego czy też luksusowo-eleganckiego. Do dyspozycji jest 12 kolorów lakieru, w tym dwa ekskluzywne odcienie: niebieski Hyper i Manufaktur szarość Monza magno, trzy warianty kolorystyczne dachu oraz dziewięć wzorów obręczy. Są też trzy pakiety stylistyczne, które dodatkowo „wyostrzają” wygląd roadstera i czynią go bardziej eleganckim – albo bardziej dynamicznym.

mat. prasowe

Wnętrze Mercedesa-AMG SL zostało stworzone tak, aby przenieść jak najwięcej z ducha modelu 300 SL Roadster w nowoczesną erę. Starannie dobrano materiały i zadbano o jak najlepszą jakość wykończenia. Duży, ustawiony centralnie na desce rozdzielczej ekran jest regulowany i ma zakres pochylenia 12–32°. Kiedy więc przy otwartym dachu niekorzystnie pada światło, można go ustawić pod innym kątem. Przednie fotele są standardowo elektrycznie regulowane, mają zintegrowane zagłówki, a samochód seryjnie wyposażono również w system Airscarf, czyli „powietrzny szal”: ciepłe powietrze, które wydobywa się z wylotów powietrza w zagłówkach.

AMG stworzyło coś więcej niż tylko klasycznego roadstera. To sportowy samochód z otwartym dachem – piękny, mocny i wyrafinowany technicznie. Idealny, aby stać się najbardziej pożądanym autem w sezonie letnim 2022.

mat. prasowe

Materiał powstał we współpracy z marką Mercedes-Benz.