Technologie hybrydowe zmieniły zasady gry. Wyposażenie danego modelu w napęd hybrydowy plug-in pozwala uzyskać efektywność energetyczną zespołu napędowego nieosiągalną w przypadku stosowania układów wyłącznie spalinowych. W efekcie kierowca świadom potencjału napędu hybrydowego plug-in może stacje paliwowe odwiedzać dosłownie, od święta. Nawet posiadając dużego i mocnego SUV-a. Jak to możliwe? Odpowiedzi dostarczają technologie zastosowane w najnowszym i jednocześnie najmocniejszym w gamie SUV-ie Volvo XC90 T8.

Zrozumieć hybrydę plug-in 

Czym właściwie jest napęd hybrydowy plug-in i w jaki sposób umożliwia on właścicielowi wyposażonego tak auta realnie zaoszczędzić na kosztach paliwa? I to nawet, gdy mowa o największym, najmocniejszym i topowo wyposażonym SUV-ie w gamie marki, jak to ma miejsce w przypadku modelu Volvo XC90 T8? Przyjrzyjmy się zespołowi napędowemu szwedzkiego, komfortowego SUV-a z topową jednostką napędową.

Pod maską interesującego nas tu modelu pracuje zespół napędowy składający się z czterocylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego oraz silnika elektrycznego. Systemowa moc napędu w wersji Volvo XC90 T8 to imponujące 455 KM. Warto przy tym zauważyć, że Volvo ostatnio zmodernizowało napęd modeli z serii Recharge (z napędem hybrydowym) zwiększając z jednej strony moc zespołu napędowego (Volvo XC90 T8 sprzed modernizacji dysponowało mocą systemową 391 KM), a z drugiej jeszcze bardziej oszczędzając zużycie paliwa. Jak to uzyskano?

Volvo XC90 T8 w najnowszej wersji wyposażone jest w akumulator trakcyjny silnika elektrycznego o zwiększonej pojemności. Wzrost pojemności jest znaczny, bo ilość energii jaką może zmagazynować bateria pokładowa tego dużego SUV-a z wtyczką wzrosła z 11,6 kWh do 18,8 kWh. Dzięki temu kierowca w normalnym, codziennym ruchu miejskim, podczas krótkich dojazdów może niemal w ogóle nie używać silnika spalinowego. Większy akumulator oznacza też większy zasięg pojazdu podczas jazdy bezemisyjnej. Według testów WLTP zasięg nowego Volvo XC90 T8 na samym prądzie w cyklu mieszanym WLTP to 68 km, a w jeździe typowo miejskiej – aż 91 km (wg testu WLTP City).

Oszczędne spalanie bez wyrzeczeń 

Takie parametry hybrydowego napędu zastosowanego w najnowszym modelu Volvo XC90 T8 oznaczają, że kierowca z jednej strony dysponuje dużym, przestronnym, komfortowym i bardzo dynamicznym pojazdem zdolnym do osiągnięcia prędkości 100 km/h w zaledwie 5,4 sekundy, z drugiej, efektywnie wykorzystując możliwości hybrydowego napędu, może liczyć na znaczne oszczędności paliwa. Pokazują to doskonale testy homologacyjne tego modelu. Zgodne z ich wynikami, średnie spalanie benzyny przez model Volvo XC90 T8 w cyklu mieszanym WLTP wynosi zaledwie 1,3 l/100 km! Przypomnijmy, że mówimy o potężnym, niemal pięciometrowym, komfortowo wyposażonym SUV-ie, a nie pojeździe startującym w ekstremalnych ekorajdach.

Wystarczy pamiętać o ładowaniu 

Aby uzyskać bardzo wysoką oszczędność paliwa i cieszyć się wygodną, cichą, bezemisyjną jazdą dużym SUV-em szwedzkiej marki należy pamiętać o istotnym elemencie eksploatacji: ładowaniu pojazdu. Przypomnijmy, że Volvo XC90 T8 Recharge to hybryda plug-in. Pojazd, którego właściciel może naładować akumulator trakcyjny pojazdu we własnym garażu czy domu. Jest to zdecydowanie zalecany sposób użytkowania auta. Ładowanie w domu nie jest żadnym wyrzeczeniem czasowym, bo wyrabiając w sobie nawyk podpięcia auta do gniazdka w momencie wjazdu do domowego garażu, codziennie mamy komfort cichej, oszczędnej, bezemisyjnej jazdy i ekstremalnie niskie spalanie paliwa. Volvo oferuje swoim klientom szeroki zakres akcesoriów ułatwiających ładowanie poczynając od kabli dostosowanych do posiadanej instalacji elektrycznej, aż po dedykowane domowe stacje ładowania (wallbox), które jeszcze bardziej upraszczają cały proces. Gdy właściciel będzie pamiętać o regularnym ładowaniu akumulatora trakcyjnego swojego Volvo XC90 T8, wizyty na stacji benzynowej będą rzadkością.

Zużycie paliwa, gdy brak gniazdka 

Nie zawsze jednak mamy możliwość skorzystania z gniazdek do ładowania. Dotyczy to szczególnie sytuacji, kiedy wybieramy się w dłuższą trasę. Czy rzadsze korzystanie z ładowania baterii układu hybrydowego w Volvo XC90 T8 Recharge oznacza zużywanie ogromnych ilości paliwa? Nie. Podczas jazdy drogą krajową (do 90 km/h), ze zwalnianiem w obszarach zabudowanych do przepisowych 50 km/h, przy całkowicie wyczerpanej baterii trakcyjnej, auto i tak jest w stanie odzyskiwać energię i działa wówczas jak klasyczny napęd hybrydowy bez gniazdka. W takim scenariuszu realne zużycie paliwa podczas przepisowej jazdy dużym SUV-em szwedzkiej marki powinno mieścić się w zakresie 5 – 6,5 l/100 km.

Podczas podróży trasami szybkiego ruchu, np. na drodze ekspresowej z prędkością 120 km/h, zużycie paliwa może wzrosnąć do 9 l/100 km. Na autostradzie przy 140 km/h będzie to już bliżej 11 litrów co każde 100 km. Z kolei w gęstym ruchu miejskim, nawet bez naładowanej baterii trakcyjnej napędu hybrydowego, możliwe jest osiągnięcie realnego zużycia paliwa na poziomie 8-9 l/100 km. To doskonale pokazuje, dlatego warto jednak dbać o możliwie regularne ładowanie akumulatora trakcyjnego, bo wówczas realne spalanie w warunkach miejskich, bez specjalnego wysilania się na ekojazdę, wyniesie ok. 5 l/100 km.

Kierowcy ładujący swoje Volvo XC90 T8 każdej nocy i intensywnie korzystający z jazdy w trybie zeroemisyjnym mogą znacznie zaoszczędzić na paliwie. Oczywiście silnik spalinowy czasem się uruchamia w hybrydzie plug-in, ale przy regularnym ładowaniu i typowo miejskich dystansach, duży SUV szwedzkiej marki nie zużyje realnie więcej niż 2 l/100 km. Badania Volvo Cars pokazują, że właściciele modeli PHEV (czyli hybryd plug-in) tej marki aż 40 proc. przebiegu pokonują wyłącznie na prądzie z wyłączonym silnikiem spalinowym. Co warto odnotować, wyniki te osiągali kierowcy korzystający z modeli hybrydowych, które miały mniejsze baterie. Najnowsze wersje Volvo XC90 T8 Recharge, wyposażone są w pojemniejsze akumulatory co powinno znacznie poprawić tę statystykę na rzecz jazdy bezemisyjnej. Większa bateria oznacza dłuższy zasięg w trybie Pure, czyli w trybie jazdy z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego. Przeczytaj więcej o największym modelu SUV od Volvo na stronie producenta.

Materiał Promocyjny