Enyaq iV to nie tylko pierwszy samochód elektryczny Skody z krwi i kości, to nie tylko duży i wygodny SUV. To przede wszystkim funkcjonalny i najbardziej zaawansowany samochód w historii marki. Wraz z nim Skoda staje się jedną z bardziej ekologicznych marek. Jak to możliwe?

Inżynierowie Skody przyzwyczaili nas, że definiują niektóre rozwiązania w samochodach na nowo. Tak jest z Enyaqiem iV. Auto ma co prawda zbliżone wymiary do Octavii, jednak dzięki nowej platformie oraz napędowi elektrycznemu Enyaq iV jest znacznie bardziej przestronne we wnętrzu. Miejsca dla kierowcy i pasażerów jest tyle, ile w olbrzymim Kodiaqu. Do tego auto ma potężny bagażnik o pojemności aż 585 l.

Bezemisyjny napęd

Czy tak duże auto może być ekologiczne? Nie tylko może, ale i jest. Szczególnie jeśli akumulatory będziemy ładowali z prądu pozyskanego z paneli fotowoltaicznych.

Największą nowością nowego SUV-a Skody jest jego napęd. To w końcu pierwsze auto elektryczne zaprojektowane od podstaw jako auto napędzane prądem. W Polsce Enyaq iV dostępny jest w dwóch odmianach napędu, z dwoma pojemnościami akumulatorów i trzema wariantami mocy. W zależności od wersji auto może być napędzane na tylną oś lub na cztery koła. Zasięg to nawet 534 km, a moc zaczyna się od 179 i kończy na 265 KM w wersji 4x4.

Na lokalnie bezemisyjnym napędzie nie kończy się jednak ekologia w Skodzie. Bo w tym samochodzie ciekawe jest także to, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Enyaq iV to bowiem znacznie szersza perspektywa, wykraczająca poza sam produkt, czyli samochód, a nawet sam system produkcji.

Stal z recyklingu

Skoda od lat podejmuje działania w ramach długofalowej strategii GreenFuture, której jednym z celów jest ograniczenie zużycia surowców pochodzących ze źródeł nieodnawialnych. Od 2016 roku czeski producent nie wysyła odpadów komunalnych na wysypisko, lecz sam poddaje je recyklingowi, a od 2020 Skoda całkowicie zaprzestała składowania śmieci. Wszystkie odpady powstające w procesie produkcji samochodów zostają przetworzone.

Co się z nimi później dzieje? Trafiają do różnych modeli w tym do Skody Enyaq iV. Ponad 13 kg tworzyw sztucznych użytych do budowy tego elektrycznego SUV-a to materiały ponownie przetworzone.

Na plastiku się jednak nie kończy. Także stal wykorzystywana do budowy Enyaqa pochodzi w recyklingu. Udział ponownie przetworzonej stali w nadwoziu wynosi 40 proc., a aluminium aż 60 proc. Co ciekawe także szyby są ponownie wykorzystywane. Po przetopieniu aż 20 proc. materiału wraca ponownie do obiegu.

Kolor koniaku i plastik z buraka

Ekologiczne materiały, choć tego nie widać, odnajdziemy również we wnętrzu Skody Enyaq iV. Dywaniki są wykonane z włókien z przetworzonych butelek PET, a wyciszenie kabiny stworzono z tekstyliów pochodzących z recyklingu. W katalogu wnętrz Design Selections warto zwrócić uwagę na opcję Lodge. Zawiera ona materiałową tapicerkę, która w 40 proc. składa się z naturalnej wełny i posiada etykietę Wool Blend Performance firmy Woolmark Company. Pozostałe 60 proc. tej tkaniny wykonano z poliestru pochodzącego także z przetworzonych butelek PET.

Skórzaną tapicerkę w kolorze koniaku, została przetworzona w sposób przyjazny dla środowiska, a do jej garbowania wykorzystano ekstrakty z liści oliwnych zamiast środków chemicznych na bazie siarczanu chromu.

Dział Projektowania Kolorów i Wykończeń także został zaangażowany w poszukiwanie ekologicznych rozwiązań. Efekt? Wykorzystanie włókien buraka cukrowego jako wypełniaczy do części z tworzyw sztucznych. Ten surowiec jest odpadem powstającym w procesie rafinacji cukru, a Skoda pozyskuje go z cukrowni zlokalizowanej niedaleko fabryki w Mlada Boleslav.

Ślad węglowy

Ekologiczny Enyaq iV zbudowany z ekologicznych materiałów to dopiero początek, bo Skoda dokumentuje wszystkie emisje dwutlenku węgla podczas całego procesu produkcji i skutecznie ogranicza jego powstawanie. Jakie ma to znacznie dla klientów? Świadomość, że jeżdżą autem bezemisyjnym lokalnie i ekologicznym globalnie.

Pojazdy elektryczne z założenia są lokalnie bezemisyjne podczas jazdy, a nawet całkowicie bezemisyjne, gdy czerpią zasilanie z zielonej energii elektrycznej. Jednak ich ślad ekologiczny obejmuje również emisje CO2, które powstaje podczas produkcji. Dzięki starannie zaplanowanym procesom Skoda dostarcza klientom Enyaqa iV z bilansem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.

Fabryka komponentów w Vrchlabí pod koniec 2020 roku stała się pierwszym zakładem produkcyjnym marki neutralnym pod względem emisji CO2. Enyaq iV budowany jest więc w fabryce, w której prąd pochodzi z największej dachowej elektrowni fotowoltaiczny w Czechach. Cała energia potrzebna do produkcji w czeskich zakładach Skody do końca tej dekady będzie pochodzić ze źródeł neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.

Farma wiatrowa w Indiach

Oprócz optymalizacji własnych procesów produkcyjnych, Skoda monitoruje również emisje CO2 swoich dostawców i partnerów. Marka dba o to, aby uniknąć emisji CO2 lub zmniejszyć je w łańcuchu dostaw w całym procesie produkcyjnym i w logistyce, m.in. dzięki wykorzystaniu zielonej energii elektrycznej. Na przykład dostawca LG gwarantuje, że do produkcji akumulatorów trakcyjnych dla modelu Enyaq iV energia pochodzi z OZE.

Niektórych emisji CO2 powstających podczas produkcji Skody Enyaq iV nie da się jednak jeszcze uniknąć. Skoda rekompensuje to poprzez zakup certyfikowanych kredytów węglowych. Wiąże się to ze wspieraniem neutralnych ekologicznie projektów ochrony klimatu, takich jak budowa dużej farmy wiatrowej w Indiach, która dostarczy czystą energię do 600 tys. domów.

Drugie życie akumulatora

A co z akumulatorami, najbardziej wątpliwym pod kątek ekologii elementem elektrycznego samochodu? Emisje CO2 w całym cyklu życia obejmują również recykling Skody Enyaq iV. Wykorzystane w pojazdach akumulatory otrzymują drugie życie w systemach magazynowania energii Skoda iV. Podjęcie takich środków przedłuża żywotność akumulatorów, a tym samym poprawia ich ślad ekologiczny. Finalnie są one poddawane recyklingowi, a surowce, które je tworzą, są ponownie wykorzystywane.

Wszystkie te działania sprowadzają się do jednego. Skoda Enyaq iV to nie tylko bezemisyjnie lokalnie auto elektryczne, ale pierwszy samochód marki, który poszczycić się może certyfikatem neutralności.

Materiał Promocyjny