Bloomberg

Do kalifornijskiego sądu trafił właśnie pierwszy pozew zbiorowy przeciw VW.

To pierwszy pozew przeciwko VW w amerykańskim sądzie podkreśla „Wall Street Journal”. Zapewne jednak nie będzie ostatnim. – Ta sprawa rozpoczyna długą i potencjalnie bardzo kosztowną serię postępowań sądowych – prorokuje „WSJ”.

We wrześniu zeszłego roku władze USA ujawniły, że niemiecki koncern manipulował danymi o emisji spalin w silnikach Diesla. Silniki niemieckiego producenta miały być bardziej ekologiczne i przyjazne środowisku, jednak okazało się, że koncern montował specjalna aplikację, która podczas testów „poprawiała” wyniki emisji CO2. W rzeczywistości emitowały do atmosfery 40 razy więcej dwutlenku węgla, niż twierdził VW.

Volkswagen przyznał się do manipulacji i zapowiedział akcję przywoławczą wszystkich „zmanipulowanych” pojazdów. To jednak dla właz Kalifornii za mało. Niemiecki koncern musi się też liczyć z karami na poziomie federalnym. Według „WSJ” grozi mu kara finansowa w wysokości około 46 mld dolarów oraz dochodzenie kryminalne.

Adwokaci pozywających nie przebierają w słowach. „Ta sprawa to efekt jednej z najbardziej bezczelnych zbrodni korporacyjnych w historii i jednocześnie przestroga dla wszystkich, którzy zainteresowani są zyskiem za wszelka cenę” – napisano w pozwie złożonym w sądzie w San Francisco. „Volkswagen oszustwem utorował sobie drogę na szczyt rynku motoryzacyjnego, nie dbając o ofiary, które pozostawił na swojej drodze” – podkreślają  pozywający.

Volkswagen nie komentuje zarzutów.

Pozew opiera się na zarzucie, że były prezes Martin Winterkorn, obecny prezes Matthias Müller oraz poddostawca VW – Robert Bosch GmbH złamali federalny akt RICO, mówiący o przestępczości zorganizowanej oraz korupcji. Kiedyś RICO stosowany był do zwalczania działalności mafijnej, dziś jest stosowany narzędziem zwalczającym przestępców „w białych kołnierzykach” (przestępstwa gospodarcze) oraz członków grup przestępczych.

Mogą Ci się również spodobać

Liderem rynku wciąż pozostaje Skoda

Rynek nowych aut bije rekord za rekordem

Maj – według Instytutu Samar – był kolejnym, już trzydziestym ósmym miesiącem nieprzerwanego wzrostu ...

Ogniwa paliwowe – przyszłość według Toyoty

Toyota nie wierzy w przyszłość diesla ani w auta w pełni elektryczne i rozwija ...

Lexus ES: Hybrydowa przyszłość dla menadżera

Lexus wycofuje z europejskiego rynku znakomity, ale nie mający szczęścia i popytu model GS. ...

Cadillac CTS jest pierwszym amerykańskim samochodem wyposażonym w łączność V2V

Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać

Toyota zamierza w 2021 r. wprowadzić na rynek USA samochody porozumiewające się między sobą ...

Mazda MX-5: Czekaliśmy na to prawie 30 lat

W sierpniu 2018 roku Mazda zaprezentuje odnowioną wersję najpopularniejszego roadstera na świecie. MX-5 otrzyma ...

VW Golf 1,4 TSI Plug-In-Hybrid: Cichym ścigałem go lotem

GTE czy GTD? Oto jest pytanie. W przypadku dwóch modeli VII generacji Volkswagena Golfa ...