123RF

Skutki oszukiwania na testach emisji silników diesla mogą być dla gospodarki Niemiec równie poważne jak brexitu czy ewentualnego wprowadzenia ceł na wwóz towarów do USA.

Niemieckie ministerstwo finansów przyznaje w swoim najnowszym raporcie, że skandal związany z produkcją samochodów z silnikami diesla (tzw. dieselgate) może stanowić poważne zagrożenie dla gospodarki Niemiec. Przemysł motoryzacyjny generuje w Niemczech około 800 tys. miejsc pracy, a eksport samochodów stanowi znaczną część przychodów z handlu zagranicznego.

Ministerstwo finansów zaznacza, że głównym ryzykiem dla niemieckiej gospodarki pozostają brexit oraz polityka handlowa USA. Dodaje jednak, że choć wycena możliwych skutków dieselgate pozostaje obecnie niemożliwa, to należy dodać to ryzyko do największych zagrożeń.

Wysokie wydatki niemieckich gospodarstw domowych były najsilniejszym motorem wzrostu w II kwartale. Gospodarka między kwietniem a początkiem lipca urosła o 0,6 proc. Słabszy zagraniczny bilans handlowy jest jednak negatywnym czynnikiem dla rozwoju.

Ministerstwo jest przekonane, że sektor przemysłowy utrzyma dobrą formę. Wskazuje na to liczba zamówień oraz pozytywne nastroje inwestorów.

Niemieccy politycy oraz prezesi korporacji samochodowych ustalili w ostatnich tygodniach, że wycofają z rynku 5,3 mln samochodów z silnikiem diesla, by zmniejszyć zanieczyszczenie powodowane przez zbyt dużą emisję spalin przez te auta oraz by naprawić reputację sektora. To jednak nie koniec kłopotów. Unijni regulatorzy, którzy walczą z monopolizacją wspólnego rynku, sprawdzają obecnie, czy niemieccy producenci aut nie działali w zmowie. Gdyby te podejrzenia się potwierdziły, możliwa kara dla tych firm byłaby ogromna.

W kwietniu Volkswagen został wezwany do zapłacenia grzywny wynoszącej 2,8 mld dolarów w Stanach Zjednoczonych za oszukiwanie na testach emisji spalin. Firma wyda też co najmniej 11 mld dolarów na ściągnięcie wadliwych samochodów z rynku.

Mogą Ci się również spodobać

Plan Volkswagena na przyszłość to już nie Golf

44 miliardy zainwestuje koncern Volkswagena w samochody elektryczne, autonomiczne i digitalowe technologie. Pieniądze pochodzić ...

Czarna seria menedżerskich odejść z BMW

Raczej nie napisalibyśmy o tym, że Hildegard Wortmann, która jest odpowiedzialna w BMW za ...

Nissan Leaf Open Car: Uczcić sukces

Elektryczny Nissan Leaf to rynkowy sukces. W samej tylko Japonii sprzedano 100 000 egzemplarzy ...

Top 20: Czym jeżdżą Włosi

Jakie samochody kupują Włosi? Okazuje się, że lubią nie tylko produkty rodzimej motoryzacji, ale ...

Daimler inwestuje w USA, nie z powodu Trumpa

Niemiecki producent samochodów osobowych i ciężarowych planuje zwiększenie produkcji zakładu Mercedesa w Alabamie niezależnie ...

Suzuki Jimny: Radość o poranku i wieczorem też

Nie jest nadmiernie „napakowany” elektroniką, trudno mówić o nim jako wzorcu komfortu, praktyczności czy ...