123RF

Skutki oszukiwania na testach emisji silników diesla mogą być dla gospodarki Niemiec równie poważne jak brexitu czy ewentualnego wprowadzenia ceł na wwóz towarów do USA.

Niemieckie ministerstwo finansów przyznaje w swoim najnowszym raporcie, że skandal związany z produkcją samochodów z silnikami diesla (tzw. dieselgate) może stanowić poważne zagrożenie dla gospodarki Niemiec. Przemysł motoryzacyjny generuje w Niemczech około 800 tys. miejsc pracy, a eksport samochodów stanowi znaczną część przychodów z handlu zagranicznego.

Ministerstwo finansów zaznacza, że głównym ryzykiem dla niemieckiej gospodarki pozostają brexit oraz polityka handlowa USA. Dodaje jednak, że choć wycena możliwych skutków dieselgate pozostaje obecnie niemożliwa, to należy dodać to ryzyko do największych zagrożeń.

Wysokie wydatki niemieckich gospodarstw domowych były najsilniejszym motorem wzrostu w II kwartale. Gospodarka między kwietniem a początkiem lipca urosła o 0,6 proc. Słabszy zagraniczny bilans handlowy jest jednak negatywnym czynnikiem dla rozwoju.

Ministerstwo jest przekonane, że sektor przemysłowy utrzyma dobrą formę. Wskazuje na to liczba zamówień oraz pozytywne nastroje inwestorów.

Niemieccy politycy oraz prezesi korporacji samochodowych ustalili w ostatnich tygodniach, że wycofają z rynku 5,3 mln samochodów z silnikiem diesla, by zmniejszyć zanieczyszczenie powodowane przez zbyt dużą emisję spalin przez te auta oraz by naprawić reputację sektora. To jednak nie koniec kłopotów. Unijni regulatorzy, którzy walczą z monopolizacją wspólnego rynku, sprawdzają obecnie, czy niemieccy producenci aut nie działali w zmowie. Gdyby te podejrzenia się potwierdziły, możliwa kara dla tych firm byłaby ogromna.

W kwietniu Volkswagen został wezwany do zapłacenia grzywny wynoszącej 2,8 mld dolarów w Stanach Zjednoczonych za oszukiwanie na testach emisji spalin. Firma wyda też co najmniej 11 mld dolarów na ściągnięcie wadliwych samochodów z rynku.

Mogą Ci się również spodobać

Ceny | Ford Focus ST: Pod prąd z dobrą ceną

Nowy Ford Focus ST idzie pod prąd. Otrzyma mocniejszy silnik z większą pojemnością skokową, ...

Czwarta strona Ceeda

Wygląda na to, że czwarta wersja nadwoziowa kompaktowego Ceeda będzie równie ciekawa stylistycznie, jak ...

Galeria | Mercedes GLE: Komfort, elegancja i wielozadaniowość

Jakiego Mercedesa GLE wybrać? Dopasuj ofertę do własnych preferencji. GLE to pionier segmentu luksusowych ...

Salon McLarena oficjalnie otwarty

McLaren już oficjalnie w Polsce. Salon rusza w Warszawie na ulicy Ostrobramskiej 73. McLaren ...

Za mało energii w rządowym programie wspierania elektromobilności

Polski rynek samochodów na prąd, pomimo ambitnych planów rządu, wciąż pozostaje bardzo słaby. Co ...

Wiosna ożywiła rynek motocykli

Poprawa pogody zmobilizowała motocyklistów. Tegoroczny sezon zaczyna się wcześniej niż w roku ubiegłym, o ...