Doskonały kwartał we Włoszech

Marzec w USA rozczarował, Europa wypada coraz lepiej, Włochy mają duże powody do radości, a sprzedaż w Japonii nadal maleje.

Amerykański rynek zwiększył się w marcu o 3 proc. do niemal 1,6 mln pojazdów, dając rocznie 16,57 mln — wynika z danych firmy analitycznej Autodata. WardsAuto publikująca z kolei dane na podstawie liczb rządu USA podała roczną wielkość 16,46 mln pojazdów. To znacznie mniej od wzrostu o ok. 7 proc. do 17- 17,5 mln sztuk rocznie, czego spodziewali się analitycy i ekonomiści.

Mark Wakefielfd z firmy AlixPartners wyjaśnił, że mniejszy ruch przed świętami Wielkanocy przypadającymi zwykle w kwietniu wpłynął na wielkość sprzedaży, ale jego zdaniem w całym roku zostanie pobity ubiegłoroczny rekord 17,4 mln sztuk, bo dość niskie stopy procentowe, dobry rynek pracy i tanie paliwa podtrzymują popyt na nowe pojazdy, zwłaszcza SUV i furgonetki.

Zmiana upodobań i przechodzenie od limuzyn na pojazdy obu tych kategorii była jeszcze bardziej widoczna. Z danych Audodata wynika, że 56,9 proc. pojazdów sprzedanych w marcu stanowiły SUV i furgonetki wobec 52,7 proc. rok temu. Sprzedaż samochodów osobowych zmalała o 6 proc., zaś SUV i trucków wzrosła o 11,34 proc. Analityk z IHS Automotive, Christopher Hopson uważa, że dzięki zachętom i dużym zapasom na placach tempo sprzedaży powinno zwiększyć się w II kwartale.

GM sprzedał w marcu 252 128 pojazdów (+0,9 proc.), o ok. 2600 mniej od Forda (+8), który wykorzystał popyt na SUV i trucki. Fiat Chrysler poprawił się o 8 proc. do 213 187 sztuk, choć analitycy liczyli na więcej, 220-229,7 tys. Nissan zwiększył sprzedaż o 13 proc. dzięki swym sedanom, Honda o 9,4 proc., a Toyota zmniejszyła o 2,7 proc. do prawie 220 tys.

Japonia

W Kraju Kwitnącej Wiśni nadal nie widać wiosny. Marzec był 15. kolejnym miesiącem spadku sprzedaży nowych pojazdów (osobowych, ciężarowych, autobusów) o 3,2 proc. do 404 813. Rynek maluchów (do 660 ccm) zmalał aż o 16,7 proc. do 231 088 — podały dwie organizacje dealerów, JADA i JLMVMA.

Niemcy

Marzec w tym roku okazał się taki sam jak w 2015 r. — sprzedano 323 tys. nowych samochodów — podała organizacja producentów VDA, zwracając uwagę, że był to pierwszy miesiąc od maja 2015 bez wzrostu. W I kwartale rynek poprawił się o 4 proc. do 791 500 sztuk.

– W porównaniu z wcześniejszymi danymi, liczby z marca nie dają wyraźnej wskazówki o popycie, bo rok temu Wielkanoc wypadła w kwietniu, a w tym w marcu — stwierdził szef VDA, Matthias Wissmann.

Zakupy krajowe zmalały w marcu o 11 proc., produkcja o 7 proc. do 516 100, a eksport o 8 proc. do 396 300 pojazdów. Niemiecki rynek kontrastował z francuskim i włoskim, gdzie nastąpił wzrost o 7,5 i o 17,4 proc.

Francja

211 264 pojazdy (+7,5 proc.) i 516 392 (+8,2) to bilans marca i I kwartału — podała organizacja producentów CCFA podkreślając dobry początek roku, podczas gdy Renault i inni przewidywali dla całego roku poprawę tylko o 2 proc.

Grupa Renaulta zwiększyła w marcu sprzedaż o 12 proc. (Renault o 11, Dacia o 20) poprawiając też udział rynkowy dzięki nowym modelom i po liftingu. PSA Peugeot Citroen wypadł trochę gorzej, choć zwiększył sprzedaż o 2,8 proc.

Marka VW poprawiła się o 3,2 proc., a cała grupa o 6,6 proc. dzięki Audi, które osiągnęło wzrost o 12,5 proc. W kwartale grupa VW zanotowała poprawę o 8,7 proc. Opel skoczył o 19 proc. w marcu i o 21 proc. po 3 miesiącach dzięki popytowi na nowości, w tym na mały SUV Mokka. Fiat uzyskał na tym trudnym roku wzrost o 15 proc., a Volvo aż o 30 proc.

Analitycy z Evercore wyliczyli na podstawie marca roczny rynek 2,2 mln sztuk i przewidują jego wzrost o 3 proc.

Portal porównujący ceny Kidioui.fr badający stale 30 tys. ofert zwrócił uwagę, że kwartał wypadł tak dobrze, bo średni rabat wynosił 23,4 proc., ale średnia cena zakupu zwiększyła się o 871 euro do 21 508. Druga uwaga — to wzrost popularności aut z silnikami benzynowymi o prawie 7 proc. w kwartale, choć 59 proc. ofert dotyczyło pojazdów z dieslami.

Włochy

Podstawowe dane marca potwierdziły, że zmalało tempo odradzania się gospodarki, ale jedynym sektorem wzrostowym jest motoryzacja. Sprzedaż skoczyła o 17,6 proc. do 191 156 sztuk, a w I kwartale o 20,6 proc. do 519 357 — wynika z danych organizacji importerów UNRAE. Po poprawie o 17,4 proc. w styczniu i o 27,3 w lutym marzec był najlepszym miesiącem od 7 lat.

Specjaliści zakładają teraz dla całego roku wzrost do ponad 1,8 mln sztuk, a wraz z lekkimi furgonetkami do 2 mln.

W marcu Fiat sprzedał 41 702 pojazdy (+23,9) i uzyskał 21,1 proc. udziału w rynku. Ford obronił drugie miejsce z liczbą 14 260 (+25,4), przed Volkswagenem z 14 228 (+20,7). Pierwszą dziesiątkę tworzyły ponadto: 4. Renault (12 548, +31,6 proc.). 5. Peugeot (10 167, +13), 6. Opel (9653, -4,7), 7. Lancia (7125, +30,2), 8. Toyota (6995, -4,5), 9. Citroen (6811, +21,2), i Audi (6779, +22,8), najlepsza marka w segmencie premium.

Najbardziej popularnym modelem był Fiat Panda (15 864, +8,4), przed Lancią Ypsilon (7122, +32,2) i Fiatem 500 (6963, +39,4). Liderem w udziale rynkowym okazał się FCA z 29,4 proc., przed grupą VW (13,1), Renaultem-Nissanem (12,5) i PSA (9,1).

Hiszpania

W marcu nastąpiło uspokojenie, sprzedaż zmalała o 0,7 proc. do 111 512 ze 112 304 rok temu — podała organizacja producentów ANFAC i podkreśliła, że zawiniła Wielkanoc, bo dealerzy nie pracowali przez 2-3 dni zależnie od regionów. Ponadto firmy rent-a-car zmniejszyły zakupy o 9,7 proc.

Po 3 miesiącach panuje nadal poprawa rynku o 6,9 proc., co oznacza, że jest to najlepszy pierwszy kwartał od 2010 r. Rynek ożywiały rabaty, większa sprzedaż ratalna, zakupy dokonywane przez firmy i rządowy plan dopłat za złomowanie PIVE obowiązujący od jesieni 2012.

Irlandia

W ciągu 3 miesięcy sprzedano w tym kraju 82 882 nowe samochody, o 28,5 proc. więcej niż rok temu, wszystkie marki zwiększyły sprzedaż poza Citroenem (-10,75 proc.), najlepiej wypadły Toyota (9204 sztuk), Hyundai (8799) i VW (8586). Najbardziej popularnymi modelami były Hyundai Tucson, VW Golf i Ford Focus. W segmencie premium liderami były Audi (3589), BMW (2687) i Mercedes-Benz (1817).

Sprzedaż lekkich furgonetek zwiększyła się o 34 proc. do 13 6 461, a ciężarówek o 63 proc. do 1062. Diesle stanowiły 70 proc. rynku. p. r.

Mogą Ci się również spodobać

Suzuki Jimny jako Mercedes G i Land Rover

Firma DAMD to japońska firma tuningowa, która przerobiła nowe Suzuki Jimny upodabniając je do ...

Ola Källenius podczas prezentacji nowego Mercedesa EQC

Szwed namiesza w Daimlerze

Kim jest 49-letni Ola Kaellenius, który zastąpi na stanowisku prezesa Daimlera, „Doktora Z”, jak ...

Nissan Leaf: Technika i właściwości jezdne. Numer dwa w domu

To druga część naszego testu miesiąca z Nissanem Leaf. Tym razem bliżej przyglądamy się ...

Alpine: Zawsze piękne, zawsze szybkie

Jedną z atrakcji tegorocznego MotoClassic Wrocław 2018 będzie Pierwszy Międzynarodowy Zlot Alpine. Pojawią się ...

Peugeot 508 Sport Engineered: Trzy silniki i ponad 400 KM

Koncepcyjny Peugeot 508 Sport Engineered łączy trzy silniki pod jedną karoserią. Dwa elektryczne plus ...

Peugeot Traveller Long: Ale jestem duży!

Wszystko jest takie… małe. Żałośnie małe. Nieistotne. S-klasa? Mała. Range Rover? Mały. Chevrolet Suburban? ...