OC w pigułce – poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące tego rodzaju ubezpieczenia

Część kierowców słono płaci za niewiedzę na temat ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Warto poznać odpowiedzi na najczęstsze wątpliwości związane z tym produktem.

Publikacja: 03.03.2017 11:14

OC w pigułce – poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące tego rodzaju ubezpieczenia

Foto: moto.rp.pl

Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego zarejestrowanego w Polsce musi mieć ubezpieczenie OC komunikacyjne. Jest ono obowiązkowe, a regulacje na jego temat zamieszczone są w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z 2003 r. O wykupieniu polisy muszą też pamiętać osoby, które bardzo rzadko zasiadają za kierownicą. Ustawowy wymóg obejmuje również posiadaczy samochodów uszkodzonych lub przeznaczonych do złomowania. Jeśli ktoś kupuje samochód, to sprzedawca powinien mu przekazać potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Nie jest ona przypisana do konkretnej osoby, ale do pojazdu. Standardowo polisy są zawierane na 12 miesięcy. Przedłużenie ubezpieczenia o kolejny rok następuje automatycznie, choć zdarzają się wyjątki. Można też podpisać umowę krótkoterminową, ale na minimum 30 dni.

Produkty oferowane przez poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe powinny mieć takie same ogólne warunki ubezpieczenia (OWU). Wynika to z odgórnych regulacji, zamieszczonych we wspomnianej wcześniej ustawie. Towarzystwa ubezpieczeniowe odpowiadają za roszczenia cywilnoprawne wynikające ze szkód wyrządzonych przez ubezpieczony pojazd. Górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela wynosi 5 mln euro w przypadku narażenia zdrowia i życia poszkodowanego. Środki zostają przeznaczone np. na leczenie czy rentę. Z kolei suma gwarancyjna w wysokości 1 mln euro dotyczy szkód mienia. Z tej puli ubezpieczyciel pokrywa np. naprawę pojazdu poszkodowanego, usuwa uszkodzenia ogrodzenia czy budynku. Ubezpieczenia OC komunikacyjne dostępne na rynku różnią się ceną. Czasem produkt ten jest oferowany w pakiecie z Autocasco (AC). Niekiedy firmy dodają bezpłatną ochronę assistance.

Na ubezpieczenie OC komunikacyjne trzeba przeznaczyć kilkaset lub więcej zł. Wpływ na ostateczną cenę mają różne czynniki. Towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę np. markę, model, rok produkcji i wersję wyposażenia pojazdu. Przy wyliczeniach składki uwzględniane są też informacje dotyczące rodzaju paliwa, aktualnego przebiegu, a także pojemości i mocy silnika. Duża jednostka napędowa zazwyczaj generuje większą moc i osiąga wyższą prędkość. Jeśli z takiego pojazdu skorzysta młoda osoba, to z pewnością wzrośnie ryzyko wypadku. Nie tylko ze względu na niewielkie doświadczenie kierowcy, ale też skłonność do brawurowej jazdy. O wysokości składki decyduje więc również wiek osób, które będą prowadzić pojazd. Nie bez znaczenia jest też miejsce zarejestrowania samochodu. Jeśli doszło do tego w dużym mieście, to cena ubezpieczenia będzie większa, istnieje bowiem większe ryzyko uszkodzenia auta. Składkę można zapłacić jednorazowo lub rozłożyć ją na raty. Korzystniejszą opcją dla nabywcy polisy jest jedna płatność.

W poszukiwaniach ubezpieczenia OC przydają się kalkulatory ubezpieczeń komunikacyjnych. Są one dostępne na stronach internetowych towarzystw ubezpieczeniowych i pozwalają obliczyć składkę dla danego kierowcy.

Młode osoby powinny zastanowić się nad wyborem pojazdu ze stosunkowo niewielkim silnikiem. Zawsze opłacalna jest bezszkodowa jazda. Jeśli kierowca może się nią pochwalić przez rok, to ubezpieczyciel nagrodzi go zniżką, np. w wysokości 10 proc.

Firmy ubezpieczeniowe oferują różne rabaty, zarówno dla nowych, jak i obecnych klientów. Niekiedy warunkiem skorzystania z promocji towarzystw ubezpieczeniowych jest zakup polisy przez telefon lub Internet. Zgodnie z przepisami transakcja nie powinna nastąpić później niż w dniu rejestracji samochodu. Standardowo odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się w momencie podpisania umowy i zapłacenia składki ubezpieczeniowej, ewentualnie jej pierwszej raty.

Za brak ubezpieczenia OC komunikacyjnego przewidziane są kary finansowe. Ich wysokość zależy od obowiązującej płacy minimalnej. Do końca 2016 r. wynosi ona 1850 zł, a od 2017 r. wzrośnie do 2000 zł. Dwukrotność płacy minimalnej przewidziana jest za brak OC samochodu osobowego przez ponad 14 dni. Oznacza to, że osoby łamiące przepisy narażają się na karę w wysokości 3700 zł, a od stycznia już 4000 zł. Jeszcze więcej płacą kierowcy samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów. Dla nich kary wynoszą trzykrotność płacy minimalnej. W przypadku pozostałych pojazdów wymierzana jest kara w wysokości jednej trzeciej minimalnego wynagrodzenia. Jeżeli okres bez polisy nie przekracza trzech dni, to trzeba nastawić się na wydatek wynoszący 20 proc. pełnej stawki. Brak OC dłużej niż 3 dni, ale krócej niż 14 dni, oznacza karę w wysokości 50 proc. pełnej stawki. Uregulowanie należności nie zwalnia z obowiązku wykupienia polisy.

Każdy posiadacz pojazdu mechanicznego zarejestrowanego w Polsce musi mieć ubezpieczenie OC komunikacyjne. Jest ono obowiązkowe, a regulacje na jego temat zamieszczone są w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym oraz Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych z 2003 r. O wykupieniu polisy muszą też pamiętać osoby, które bardzo rzadko zasiadają za kierownicą. Ustawowy wymóg obejmuje również posiadaczy samochodów uszkodzonych lub przeznaczonych do złomowania. Jeśli ktoś kupuje samochód, to sprzedawca powinien mu przekazać potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Nie jest ona przypisana do konkretnej osoby, ale do pojazdu. Standardowo polisy są zawierane na 12 miesięcy. Przedłużenie ubezpieczenia o kolejny rok następuje automatycznie, choć zdarzają się wyjątki. Można też podpisać umowę krótkoterminową, ale na minimum 30 dni.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana