Firmy będą kupować więcej aut

Styczeń przyniósł kolejny w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost na rynku nowych samochodów.

Publikacja: 07.02.2018 11:52

Firmy będą kupować więcej aut

Foto: 123RF

Jak podał w środę Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano ponad 51 tysięcy nowych aut osobowych i lekkich dostawczych. To o przeszło jedną piątą (tj. o przeszło 9 tys. sztuk) więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Co prawda, poziom styczniowych rejestracji był nieco niższy niż w grudniu (o niespełna 6 proc.), ale jest to zjawisko normalne – końcówka roku zawsze przynosi wzrost zakupów.

Dane z pierwszego miesiąca roku pozwalają prognozować, że przez kolejne jedenaście miesięcy polski rynek samochodów osobowych zostanie zdominowany przez zakupy przedsiębiorców. Firmy już od dłuższego czasu są motorem napędowym wzrostów sprzedaży. Jednak w styczniu udział klientów firmowych w zakupach był wyjątkowo wysoki i po raz pierwszy przekroczył pułap 60 proc. – Do niedawna klienci indywidualni stanowili w pierwszych miesiącach roku większą grupę kupujących, tak było jeszcze 3 lata temu. Wysoki udział firm w styczniowych rejestracjach może zapowiadać kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów – komentuje Samar. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w ubiegłym miesiącu klienci instytucjonalni kupili aż o przeszło jedną czwartą samochodów osobowych więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

W styczniowych rejestracjach cała piętnastka najpopularniejszych na polskim rynku marek odnotowała wzrosty sprzedaży. Największą dynamika może pochwalić się Mercedes – rejestracje tej marki poszybowały w górę o prawie 78 proc. do ponad 1,5 tys. sztuk. O przeszło połowę zwiększyła sprzedaż kolejna marka z segmentu premium – Audi. Ich największy rywal – BMW odnotowało natomiast mocny spadek o przeszło 16 proc. i w styczniowym rankingu rejestracji znalazło się dopiero na 21. pozycji.

Liderem rynku samochodów osobowych pozostaje Skoda, która w ubiegłym miesiącu odnotowała wzrost sprzedaży o prawie 31 proc. w ujęciu rok do roku rejestrując 6864 auta. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (wzrost o 11,4 proc. do 5,5 tys. aut), na trzecim jest Volkswagen (9,9 proc. wzrostu i 4,3 tys. rejestracji). Na kolejnych miejscach znalazły się Opel, Ford, Kia oraz Hyndai. Najpopularniejszym modelem okazała się Skoda Fabia, która wyprzedziła Octavię i Toyotę Yaris. Czwarte i piąte miejsce w rankingu popularności modeli zajęły odpowiednio Opel Astra i Volkswagen Golf.

Styczeń przyniósł duży wzrost reeksportu – samochody są wywożone po rejestracji za granicę, gdzie ceny są wyższe. Samar szacuje, że w ub. miesiącu wywieziono z Polski 5,5 tys. nowych aut, o przeszło połowę więcej niż w styczniu 2017 roku. Oznacza to, że na polski drogi trafia w rzeczywistości mniej aut niż wynikałoby to z samych rejestracji. W styczniu byłoby to nieco ponad 45,5 tys. samochodów.

W porównaniu z grudniem ub. roku wzrósł za to w styczniu rynek samochodów używanych. Według firmy AAA Auto prowadzącej sieć autokomisów, w ubiegłym miesiącu na stronach serwisów internetowych, u dealerów samochodów używanych oraz w autokomisach pojawiło się prawie 257,3 tys. ofert. To o niemal 61 tys. więcej niż w ostatnim miesiącu 2017 roku. Średnia cena oferowanych aut wyniosła 16,9 tys. zł, średni wiek – 11 lat. Według AAA Auto, w styczniu oferowano samochody nieco starsze i nieco tańsze niż w roku poprzednim. Średni podawany przebieg miał wynieść 175 tys. kilometrów, jednak w tym przypadku dane są mało wiarygodne z uwagi na masowy proceder cofania liczników.

Jak podał w środę Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu zarejestrowano ponad 51 tysięcy nowych aut osobowych i lekkich dostawczych. To o przeszło jedną piątą (tj. o przeszło 9 tys. sztuk) więcej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Co prawda, poziom styczniowych rejestracji był nieco niższy niż w grudniu (o niespełna 6 proc.), ale jest to zjawisko normalne – końcówka roku zawsze przynosi wzrost zakupów.

Dane z pierwszego miesiąca roku pozwalają prognozować, że przez kolejne jedenaście miesięcy polski rynek samochodów osobowych zostanie zdominowany przez zakupy przedsiębiorców. Firmy już od dłuższego czasu są motorem napędowym wzrostów sprzedaży. Jednak w styczniu udział klientów firmowych w zakupach był wyjątkowo wysoki i po raz pierwszy przekroczył pułap 60 proc. – Do niedawna klienci indywidualni stanowili w pierwszych miesiącach roku większą grupę kupujących, tak było jeszcze 3 lata temu. Wysoki udział firm w styczniowych rejestracjach może zapowiadać kolejny rok dominacji klientów instytucjonalnych na rynku nowych samochodów – komentuje Samar. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w ubiegłym miesiącu klienci instytucjonalni kupili aż o przeszło jedną czwartą samochodów osobowych więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana