PSA wraca do Iranu

PSA Peugeot Citroen podpisał z Iran Khodro ostateczną umowę o utworzeniu spółki j.v., która podejmie produkcję jego samochodów najnowszej generacji w Iranie, historycznym rynku Peugeota

Publikacja: 21.06.2016 18:31

PSA wraca do Iranu

Foto: Bloomberg

Spółka o równym kapitale obu partnerów może zainwestować do 400 mln euro w ciągu 5 lat w moce produkcyjne i w prace badawczo-rozwojowe – ogłosili Francuzi. Inwestycja pozwoli podjąć produkcję i sprzedaż modeli Peugeota 208, 2008 i 301, z silnikami najnowszej generacji.

Porozumienie przewiduje zawiązanie spółki w zakładzie przemysłowym w Teheranie, który będzie wytwarzać samochody Peugeota na płycie podłogowej do wykorzystania przez Iran Khodro do projektowania własnych wersji. Pierwsze pojazdy zjadą z taśmy montażowej w II półroczu 2017.

Umowa zakłada ponadto możliwość eksportu wyrobów spółki w regionie oraz wznowienie kontraktowych stosunków w zakresie produkcji pojazdów marki Peugeota sprzedawanych obecnie w Iranie. Liczbę pojazdów tej marki w tym kraju ocenia się na ponad 4 mln.

Nowy citroen z Rennes

PSA potwierdził odrębnie przydzielenie produkcji nowego crossovera fabryce w Rennes, co wiąże się z zainwestowaniem tam 100 mln euro do 2018 r.

Rozgłośnia France Bleu Armorique podała wcześniej, że grupa przymierza się do uruchomienia w Bretanii produkcji pojazdu sportowo-użytkowego Citroena. Rzecznik grupy wyjaśnił teraz, że będzie to auto kompaktowe, pochodne koncepcyjnej wersji „Aircross” pokazanej w ubiegłym roku w Szanghaju, większe od obecnego Citroena C3-XR zastrzeżonego dla rynku chińskiego.

Nowy pojazd pozwoli zwiększyć o ponad 60 proc. do 100 tys. sztuk rocznie produkcję w Rennes, obok nowego E-Mehari wytwarzanego w małej liczbie, przed uruchomieniem produkcji następcy Peugeota 5008.

– To przydzielenie modelu jest możliwe, bo nasz zakład w Rennes potrafił odpowiedzieć na założenia rozwoju i podjął się utrzymania stałej rentowności ograniczając swe inwestycje do tego, co konieczne – oświadczył prezes Carlos Tavares na uroczystości przydzielenia zakładowi nowego modelu.

Fabryka PSA przeszła kilka restrukturyzacji, zlikwidowała 1400 miejsc pracy w Ramach kompleksowego planu podjętego przez grupę w 2012 r. Nowy model otrzymała w zamian za podpisanie „kontraktu o przyszłości Rennes”, który przewiduje ustępstwa płacowe, kontynuację systemu „conge senior” – dobrowolnego mniejszego wymiaru godzin pracy dla osób przed emeryturą za niższe zarobki, oraz przyjęcie 100 młodych pracowników.

Spółka o równym kapitale obu partnerów może zainwestować do 400 mln euro w ciągu 5 lat w moce produkcyjne i w prace badawczo-rozwojowe – ogłosili Francuzi. Inwestycja pozwoli podjąć produkcję i sprzedaż modeli Peugeota 208, 2008 i 301, z silnikami najnowszej generacji.

Porozumienie przewiduje zawiązanie spółki w zakładzie przemysłowym w Teheranie, który będzie wytwarzać samochody Peugeota na płycie podłogowej do wykorzystania przez Iran Khodro do projektowania własnych wersji. Pierwsze pojazdy zjadą z taśmy montażowej w II półroczu 2017.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana