B10 i XLT są mieszankami, które posiadają jeszcze większą zawartością biopaliw niż w używanym w Polsce E10. Paliwo oznaczone symbolem B10 to olej napędowy z większą zawartością biokomponentów. Jest pochodną rafinacji ropy naftowej, ale z maksymalnie 10-procentową domieszką biokomponentów. Jest to nowe paliwo, które ma stać się alternatywą dla dostępnego powszechnie, w tym również w Polsce oleju napędowego B7, który ma maksymalnie 7 proc. domieszkę biokomponentów. Nowe paliwo można wykorzystywać do większości współczesnych samochodów z silnikami diesla. Przy starszych modelach aut trzeba się upewnić czy producent dopuszcza jego stosowanie.

Czytaj więcej

Najskuteczniejszy fotoradar w Polsce rejestruje 30 mandatów dziennie

Za skrótem XTL stoi parafinowany olej napędowy, który przetwarzany jest na płynne źródła energii z różnych surowców, w tym gazu ziemnego, biomasy i węgla. Biopaliwa można wytwarzać z surowców odnawialnych, takich jak jęczmień, rzepak, trzcina cukrowa lub materiałów odpadowych, takich jak obornik lub zużyte oleje kuchenne. Dystrybutor z oznaczeniem XTL oznacza, że mamy do czynienia ze "stuprocentowym" biopaliwem. Ten rodzaj diesla dopuszczony jest tylko dla wybranych modeli. ADAC wymienia tu takie marki jak: Audi, BMW, Citroën, Peugeot, Opel, Nissan, Renault, Dacia, Seat, Cupra, Skoda, Toyota, Volvo oraz Volkswagen, które mają wybrane modele przystosowane do nowego rodzaju paliwa.

Eksperci są pewni — to kwestia czasu kiedy nowe paliwa pojawią się na polskich stacjach

Wprowadzanie nowych paliw jest realizację europejskich wymogów prawnych, które przewidują paliwa z coraz większą zawartością biokomponentów. Przed zatankowaniem oleju napędowego B10 lub XTL kierowcy powinni sprawdzić, czy ich samochody posiadają homologację producenta na to paliwo. W Niemczech przewiduje się, że pięć procent z około 14 500 stacji benzynowych będzie początkowo oferować diesla XTL lub B10. Eksperci paliwowi twierdzą, że to kwestia czasu kiedy nowy gatunek paliw trafi również na polski rynek.

Czytaj więcej

Pierwszy roadster Rolls-Royce’a we współczesnej historii to raj na ziemi

Czytaj więcej

Rewolucja silników spalinowych. Nowy jest o połowę mniejszy i 70 proc. lżejszy