Miliardy dolarów na fabryki baterii do elektryków. Najwięcej wyda Mercedes

Producenci samochodów są zmuszenie wprowadzić do końca dekady napęd elektryczny w większości swoich modeli. Będą potrzebować baterii, więc inwestują w nowe fabryki, głównie w USA. Do 2026 roku przeznaczą na to ponad 50 mld dolarów - szacuje specjalistyczna firma AlixPartners.

Publikacja: 09.09.2022 08:10

Miliardy dolarów na fabryki baterii do elektryków. Najwięcej wyda Mercedes

Foto: mat. prasowe

W lipcu amerykańskie stany Kansas i Północna Karolina ogłosiły największe w swej historii projekty rozwojowe, Ford sfinalizował umowę o uruchomieniu produkcji w Tennessee i Kentucky. To dopiero początek boomu w produkcji baterii. Przyjęta w sierpniu amerykańska ustawa o walce z inflacją (Inflation Reduction Act) przewiduje ulgi podatkowe zachęcające do produkowania w USA aut elektrycznych i baterii, oferuje firmom 30 mld dolarów w formie kredytów na przyspieszenie produkcji baterii i przetwarzanie minerałów, paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz 10 mld dolarów na budowę fabryk elektryków i paneli słonecznych - odnotował portal TechCrunch.

W Europie Mercedes-Benz zbuduje wspólnie z chińską Contemporary Amperex Technology (CATL) za 7,3 mld euro fabrykę baterii w Debreczynie na Węgrzech. Zakład o zdolności produkcji baterii o pojemności 100 GWh dla ponad miliona pojazdów będzie korzystać z odnawialnych źródeł energii. - To największa inwestycja w tym kraju, pozwoli stworzyć 9 tys. miejsc pracy - skomentował Levente Magyar, wiceminister spraw zagranicznych. - Ten zakład pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć przewagę, lepiej odpowiedzieć europejskim klientom i przyspieszyć przejście na e-mobilność w Europie - powiedział Robin Zeng, założyciel i szef CATL. Zakład będzie dostarczać baterie do e-aut nowej generacji, które pojawią się na rynku w połowie dekady.

Czytaj więcej

Chińska firma dostarczy baterie do elektrycznych modeli BMW

Honda podała o zawiązaniu z LG Energy Solutions spółki j. v., która będzie dostarczać i produkować w Ameryce Płn. baterie do elektrycznych samochodów marki Honda i Acura. Spółka zainwestuje w fabrykę 4,4 mld dolarów, lokalizacji jeszcze nie wybrano. Spółka zacznie działać pod koniec roku zależnie od jej zatwierdzenia, chce ruszyć z budową zakładu już na początku 2023 r. i osiągnąć pod koniec 2025 r. seryjną produkcję zaawansowanych ogniw baterii litowo-jonowych. - Hondzie zależy na lokalnej produkcji baterii do e-aut, zasadniczego elementu takich pojazdów. Ta inicjatywa wspólnie z LG Energy Solutions na terenie USA będzie dowodem podejścia Hondy - oświadczył jej prezes Toshihiro Mibe.

Toyota zapowiedziała zainwestowanie 730 mld jenów (ok. 5,6 mld dolarów) w zwiększenie o 40 GWh mocy produkcyjnych baterii w Japonii i w USA. Na zakład w Himeji przeznaczy ok. 400 mld jenów, na fabrykę w Liberty (Płn. Karolina) ok. 325 mld jenów. Kiedy Japończycy zapowiedzieli jesienią 2021 początkową inwestycję 1,29 mld dolarów, władze stanowe obiecały zwiększyć zachętę do 315 mln dolarów, jeśli łączna inwestycja przekroczy 3 mld. Toyota planuje w Liberty dodać dwie linie produkcyjne baterii do e-aut, oprócz 4 linii początkowo zaplanowanych do wytwarzania mniejszych baterii do pojazdów hybrydowych, np. Toyoty Prius. Produkcja ruszy tam w latach 2024-26. Pierwszy zakład Toyoty w Stanach Zjednoczonych za 1,3 mld dolarów ruszy w 2025 r. koło Greensboro w Płn. Karolinie. Początkowo zakład będzie wypuszczać baterie litowo-jonowe z konwencjonalną technologią elektrod: katody ze stopu niklu, kobaltu i manganu, anody z grafitu. Innowacje dotyczące elektrolitów w stanie stałym będą wprowadzane z czasem - poinformował Norm Bafunno, wiceprezydent Toyoty w Ameryce Płn.

Dostawca baterii dla Tesli, Panasonic prowadzi z kolei rozmowy w USA o budowie dodatkowej fabryki baterii do elektryków za ok. 4 mld dolarów - podał „Wall Street Journal”. Japończycy chcą ją postawić w Oklahomie, dostarczałaby baterii do fabryki Tesli w Teksasie. W lipcu zainteresowali się też lokalizacją w stanie Kansas. — Oceniamy różne strategie rozwoju naszego biznesu, ale na razie nie ma informacji, jakich mogę udzielić poza już ogłoszonymi — powiedział Reuterowi pracownik działu prasowego Panasonica. Japońska firma ma już w Nevadzie fabrykę baterii wspólnie z Teslą, wcześniej zapowiedziała plan budowy kolejnego w Kansas za 4 mld dolarów. Norm Bafunno z Toyoty poinformował odrębnie, że Panasonic będzie też partnerem w zakładzie w Liberty poprzez spółkę j. v. Prime Planet Energy&Solutions z Toyotą. Hyundai buduje za 6,5 mld dolarów pod Savannah w Georgii zakład e-aut i baterii. To największy projekt w tym stanie, który przyznał firmie Rivian zachęty za 1,5 mld dolarów na budowę na wschód od Atlanty fabryki na działce o powierzchni 81 hektarów.

Czytaj więcej

Audi A6 Avant E-Tron Concept: Elektryczna przyszłość modelu A6 kombi

W lipcu amerykańskie stany Kansas i Północna Karolina ogłosiły największe w swej historii projekty rozwojowe, Ford sfinalizował umowę o uruchomieniu produkcji w Tennessee i Kentucky. To dopiero początek boomu w produkcji baterii. Przyjęta w sierpniu amerykańska ustawa o walce z inflacją (Inflation Reduction Act) przewiduje ulgi podatkowe zachęcające do produkowania w USA aut elektrycznych i baterii, oferuje firmom 30 mld dolarów w formie kredytów na przyspieszenie produkcji baterii i przetwarzanie minerałów, paneli słonecznych i turbin wiatrowych oraz 10 mld dolarów na budowę fabryk elektryków i paneli słonecznych - odnotował portal TechCrunch.

Pozostało 87% artykułu
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Na prąd
Motoryzacyjny gigant wycofuje się z elektrycznej strategii