Daimler i Stellantis razem inwestują w baterie

Daimler's Mercedes-Benz przejmie 33 procent udziałów w Automotive Cells Company (ACC), producencie baterii i komponentów do aut elektrycznych.

Publikacja: 25.09.2021 13:19

Daimler i Stellantis razem inwestują w baterie

Foto: Mercedes

Tym samym Daimler stanie się jednym z trzech udziałowców w tej firmy. Pozostali dwaj, to Stellantis i TotalEnergies, które ACC założyły. Jak powiedział Ola Kallenius, prezes Daimlera w ten sposób te trzy firmy wspólnie spowodują, że nawet w erze elektryfikacji, Europa pozostanie centrum przemysłu motoryzacyjnego. Zgodnie z planami od połowy tego dziesięciolecia ACC będzie dostarczała Mercedesowi technologię produkcji akumulatorów - informuje Daimler w komunikacie. ACC, wcześniej planowała wytwarzanie 48 gigawatogodzin (GWh) mocy, teraz chce zwiększyć produkcję do co najmniej 120 GWh do 2030 r.

Niemcy zainwestują w ACC do miliarda euro. Na początek, w przyszłym roku ma to być 3 mln euro. Całkowita inwestycja pochłonie 7 mld euro i zostanie sfinansowana kapitałem własnym, dotacjami i kredytami. Daimler obejmie dwa z sześciu miejsc w radzie nadzorczej producenta akumulatorów. Firmy mają wspólnie pracować nad rozwojem technologii produkcji baterii, w tym baterii o wysokiej zawartości krzemu i półprzewodnikowych. - Naszym celem jest Europa. Właśnie tam ACC chce się z nami rozwijać i tworzyć nowe technologie. Wspólnie z ACC opracujemy i wyprodukujemy ogniwa oraz moduły akumulatorów dostosowane do specyficznych wymagań Mercedesa. To nowe partnerstwo pozwala nam zabezpieczyć dostawy i skorzystać z ekonomii skali – powiedział Ola Kallenius na piątkowej konferencji prasowej.

Mercedes EQC

Markus Schäfer, członek zarządu Daimlera, który wcześniej był odpowiedzialny za budowę fabryki silników Mercedesa w Jaworze, a dzisiaj w Daimlerze szefuje działowi R&D, odmówił podania informacji, jaka część pożądanej przepustowości ACC zostanie przydzielona Daimlerowi. Daimler podjął decyzję o kolejnej inwestycji w Europie w sytuacji, kiedy na naszym kontynencie producenci samochodów starają się za wszelką cenę zapewnić sobie wystarczającą podaż baterii, bo popyt na auta z silnikami elektrycznymi nieustannie rośnie. W Europie pojazdy elektryczne stanowiły w pierwszym półroczu 2021 już 17 procent sprzedaży.

Dieter Zetsche, poprzedni prezes Daimlera uważał, że produkcja ogniw akumulatorowych we własnym zakresie jest zbyt kosztowna. O strategicznym zwrocie w takiej strategii zdecydował Ola Kallenius, który uznał, że Mercedes Benz powinien mieć większą kontrolę nad swoim łańcuchem dostaw. Daimler ogłosił w lipcu swój cel, aby od roku 2030 r. produkować wyłącznie auta elektryczne , oczywiście jeśli pozwolą na to warunki rynkowe. Firma planuje również budowę 8 gigafabryk o mocy przynajmniej 200 GWh, jedną w USA i cztery w Europie. Inwestować zamierza z dotychczasowymi partnerami, oraz z jeszcze jedną firmą, której nazwy nie ujawnia. Jak na razie jednak rynek akumulatorów do samochodów elektrycznych, tak samo, jak i półprzewodników, których dramatycznie brakuje branży motoryzacyjnej, jest zdominowany przez firmy azjatyckie.

Bateria Mercedesa EQA

ACC powstała we wrześniu 2020 roku jako wspólne przedsięwzięcie TotalEnergies i Stellantis, do którego należą m.in marki Peugeot, Citroen i Opel, a także Fiat i Chrysler. Przy tym ACC już wcześniej współpracowała z Niemcami. Efektem jest inwestycja o wartości 2 miliardów euro w fabrykę ogniw akumulatorowych w Kaiserslautern, która rozpocznie produkcję w 2025 roku. Pierwsza fabryka ACC, w Douvrin w północnej Francji, ruszy w 2023 roku. Dzisiejsza decyzja Daimlera może być wynikiem ograniczenia współpracy z sojuszem Renault-Nissan. Zarówno Renault, jak i Nissan sprzedały swoje udziały w Daimlerze na początku tego roku, aby pomóc sfinansować proces naprawy finansów.

Tym samym Daimler stanie się jednym z trzech udziałowców w tej firmy. Pozostali dwaj, to Stellantis i TotalEnergies, które ACC założyły. Jak powiedział Ola Kallenius, prezes Daimlera w ten sposób te trzy firmy wspólnie spowodują, że nawet w erze elektryfikacji, Europa pozostanie centrum przemysłu motoryzacyjnego. Zgodnie z planami od połowy tego dziesięciolecia ACC będzie dostarczała Mercedesowi technologię produkcji akumulatorów - informuje Daimler w komunikacie. ACC, wcześniej planowała wytwarzanie 48 gigawatogodzin (GWh) mocy, teraz chce zwiększyć produkcję do co najmniej 120 GWh do 2030 r.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Na prąd
Jest pozwolenie na budowę fabryki Izery. Rząd nie zdecydował, czy się zgodzi na inwestycję
Na prąd
Elektryczny Rimac Nevera klapą sprzedażową. „Superbogaci wolą silniki spalinowe”
Na prąd
Motoryzacyjny gigant wycofuje się z elektrycznej strategii
Na prąd
Produkcja e-aut generuje wyższe emisje CO2 niż modeli spalinowych
Na prąd
Pożar u największego producenta stacji ładowania w Europie