Butelki PET, łupiny orzechów. Z jakich eko materiałów korzysta branża moto

Butelki PET, włókna buraka, łupiny orzechów - producenci samochodowi coraz częściej sięgają po ekologiczne materiały lub takie pochodzące z odzysku. Skoda wytwarza z nich pokrowce na siedzenia, zderzaki i inne elementy auta.

Publikacja: 02.10.2022 08:02

Butelki PET, łupiny orzechów. Z jakich eko materiałów korzysta branża moto

Foto: mat. prasowe

Niedawno zaprezentowane studium koncepcyjne Skoda Vision 7S prezentuje nie tylko nowy język projektowania Skody, ale także wskazuje drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości marki. W modelu koncepcyjnym przednie i tylne zderzaki, okładziny nadkoli i podłoga wewnątrz są wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. Skoda stworzyła specjalne studium wnętrza nazwane Ivet, które pozwala zapoznać się ze zrównoważonymi materiałami mogącymi kształtować wnętrza produkcyjnych aut. I tak wykończenia słupków A, B, C i D samochodu pokazowego oraz dolna część paneli drzwiowych wykonane są z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (są one produktem ubocznym z produkcji cukru). W samochodzie pokazowym tkanina na desce rozdzielczej i w środkowej sekcji siedzeń powstała z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Testowane są także naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

Czytaj więcej

Porsche idzie na giełdę. Liczy na wycenę debiutu na 70-75 mld euro

Schowek w drzwiach samochodu pokazowego Skody zawiera pojemnik z uchwytem i pokrywą wykonaną z kompostowalnego plastiku. Do wykonania kierownicy użyto wegańskiego materiału o wysokiej zawartości surowców wtórnych, natomiast tkanina wykorzystana do produkcji podsufitki powstała w 100 proc. z przetworzonych butelek PET. Zderzaki zostały wyprodukowane w całości ze starych, zużytych poprzedników. Skoda w ramach strategii pracuje nad większą możliwością ponownego wykorzystania części użytych w swoich pojazdach. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej co najmniej 85 proc. masy pojazdu musi podlegać recyklingowi, a kolejne 10 proc. powinno być odzyskiwane przynajmniej pod względem energetycznym.

mat. prasowe

Skóra zwierzęca to materiał tradycyjnie używany we wnętrzach samochodów. Aby zmniejszyć jej ślad środowiskowy, Skoda wprowadziła zrównoważone procesy jej obróbki. Do garbowania skóry używanej w modelu Enyaq wykorzystuje się ekstrakt z liści drzewa oliwnego. Ponadto coraz częściej zastępuje się elementy ze skóry naturalnej tapicerką tekstylną, np. na desce rozdzielczej. Nowy Enyaq wykorzystuje 13,1 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Są one używane głównie na zewnątrz pojazdu, np. przy osłonach podwozia. Potrzebny do tego materiał jest odzyskiwany ze starych obudów akumulatorów i zderzaków. Udział stali pochodzącej z recyklingu, wykorzystanej w nadwoziu wynosi 40 proc., a w przypadku aluminium nawet 60 proc. 20 proc. bocznych szyb okiennych jest poddawanych recyklingowi. Dla modeli Enyaq i Karoq dostępne są już tkaniny wykonane w 70 proc. z przetworzonych butelek PET. Po recyklingu są one przetwarzane w przędzę. Pokrowce na siedzenia w modelu ENYAQ iV (w wersji wyposażenia Lodge Design Selection) są wykonane z połączenia przędzy i naturalnej wełny dziewiczej.

Czytaj więcej

Nowa strategia Skody. Będą trzy e-modele do 2026 roku

Niedawno zaprezentowane studium koncepcyjne Skoda Vision 7S prezentuje nie tylko nowy język projektowania Skody, ale także wskazuje drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości marki. W modelu koncepcyjnym przednie i tylne zderzaki, okładziny nadkoli i podłoga wewnątrz są wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. Skoda stworzyła specjalne studium wnętrza nazwane Ivet, które pozwala zapoznać się ze zrównoważonymi materiałami mogącymi kształtować wnętrza produkcyjnych aut. I tak wykończenia słupków A, B, C i D samochodu pokazowego oraz dolna część paneli drzwiowych wykonane są z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (są one produktem ubocznym z produkcji cukru). W samochodzie pokazowym tkanina na desce rozdzielczej i w środkowej sekcji siedzeń powstała z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Testowane są także naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Materiał Promocyjny
Firmy same narażają się na cyberataki
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni